به شوق غدیر
× گروهی محبّت را میفروشند برای سیر کردن شکم و فَرْج خود. اينها چقدر احمقند، بايد براي خريد محبّت از شكم و فرج صرف نظر کنی. قرآن فرمود: اِنَّ اللهَ اشْتَری مِن الْمُؤْمنینَ اَنْفُسَهُم وَ اَمْوالَهُم بِاَنَّ لَهُم الْجَنَّةُ: «خداوند جانها و اموال مؤمنان را از ایشان میخرد در قبال اینکه بهشت برای ایشان باشد». جنّت، حمل ولایت و محبّت امیرالمؤمنین است. مؤمنان جان و مال خود را میدهند و محبّت خوبان خدا را میخرند. قدر محبّت را بدان. نکند آن را به چیزهای کوچک بفروشی. حب فقط برای خدا و خوبان خداست.
× مَعاذَ اللهِ اَنْ نَأخُذَ الاّ مَنْ وَجَدْنا مَتاعَنا عِنْدَهُ: «پناه بر خدا که جز کسی را که متاعمان نزد او باشد، بگیریم». هر که متاع ولایت و محبّت نزد او باشد، خدا و اولیائش او را میگیرند.
× در سير به سوی خدا هر یک از اشخاص از نفس خود یک جادهی شخصی دارد که از جنس نور است و مثل طنابی است که به وسیلهی آن بالا و پايین میرود. در این مرحله راهها به تعداد نفوس خلایق متعدّد است. ولی وقتی شخص از مرحلهی نفس عبور کند، به شاهراهی میرسد که همهی راههای نفسهای اشخاص به آن منتهی میشود. شاهراه همان صراط مستقیم است و یکی بیشتر نیست. این شاهراه به مقصد ختم میشود؛ یعنی توحید. امیرالمؤمنین علیهالسّلام فرمود: منم صراط مستقیم. پس به وادی توحید جز از طریق شاهراه ولایت نمیتوان رسید. لذا همهی عارفان تمامی فرق و مذاهب که از نفس عبور کردهاند، ولی به عللی تقیه کرده و ابراز ننموده باشند، علی علیهالسّلام را ملاقات و قبول کردهاند. همهی کسانی که از بیت نفس خود خارج شده و به شاهراه رسیدهاند، با هم یگانهاند و اختلافی ندارند. اختلاف مال کسانی است که هنوز از نفس عبور نکردهاند. البته کسانی که در شاهراهند، برخی در پایان راهند و به مقصد رسیدهاند، برخی در میانهی راه و برخی در ابتدای راهند، ولی با هم اختلاف و نزاع ندارند و یکدیگر را نفی نمیکنند.
*برگرفته از كتاب مصباح الهدی/ سخنان عارف بزرگوار حاج محمداسماعيل دولابی
به کوشش مهتاب ابیان