اخلاق در رسانه کیلو چند؟
ظهر امروز؛ اتوبوس شریعتی چیتگر
خانم اول: میمونه مرده بابا. الکی میگن، هیچی ازش باقی نمونده. مگه ندیدی یه میمون دیگه رو نشون دادن، خال داشته.
بغل دستی خانم اول: ئه؟!! راس میگی
خانم اول: آره بابا. الکی شلوغش کردن که ما موجود زنده فرستادیم فضا و…
عصر امروز؛ سالن جابرابن حیان، دانشگاه شریف، اختتامیه مسابقه طراحی قطعات هوافضا
دکتر ابراهیمی در این همایش در پاسخ به سوالی که از تقلبی یا واقعی بودن میمون طرح شده بود گفت میمون، واقعی بود و سالم هم برگشت. مشکل اینجاست که رسانه ها برای انعکاس سریعتر اخبار تصاویری را بر اخبار این واقعه قرار دادند که تصاویر ما نبود و بعد با ضبط تصاویر اصلی تناقض در آنها موجب ایجاد این شبهه شده است.
اما من در این بین به تاسفی که از برخورد رسانه ها با مسائل مختلف حاصل می شود فکر می کردم. رسانه هایی که تنها در پی نفع شخصی خود و ارسال هرچه سریعتر خبرند، و چون از ابتدایی ترین اصول انسانی و اخلاقی بهره نمی برند به ایجاد شائبه های مختلف کمک می کنند. مولفه ها و شاخصه های اخلاق در رسانه کدامند؟ چرا اخبار اینقدر مهم است؟
واقعا اخلاق و کمک به فرهنگ عمومی مهمتر است یا سرعت در انتقال خبر؟
بقلم بانو دانشور